Türk otomotiv sektörü dünyada ve ülkemizde yaşanan tüm ekonomik zorluklara rağmen 2022 üretim, ihracat ve iç pazarda büyümeyle tamamladı. Avrupa’da yaşanan resesyon ve enerji krizi nedeniyle bu bölgede üretimlerin düşme riski Türkiye’deki otomotiv yan sanayi firmalarını endişelendirdi.
Türkiye’nin 2022 yılındaki otomotiv ihracatı, bir önceki seneye göre yüzde 5,7 artışla 30 milyar dolar oldu. Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) verilerine göre söz konusu dönemde yan sanayi ihracatı 2021’e kıyasla yüzde 10 artışla 12 milyar 983 milyon 442 bin dolar gerçekleşti. Otomotiv endüstrisinin 2022’deki toplam dış satışının yüzde 41,9’unu oluşturan yan sanayi ürünleri, 2022 yılını ihracatta rekorla tamamlamış oldu.
Tüm bu başarıya rağmen Avrupa’da ve ülkemizde yaşanan ekonomik gelişmeler 2023’te yan sanayi ihracatında olumsuz tablolara yol açıyor. Resesyon riski ve enerji krizi nedeniyle Avrupa’daki önemli ana sanayi üreticileri imalatta azalmaya gideceklerini açıkladı.
Avrupa’daki bu gelişmelerin yanında üretim maliyetleri artan yerli sanayiciler döviz kurlarının stabil seyretmesi nedeniyle satış fiyatlarında artışa gitmek durumunda kaldı. Yan sanayi temsilcileri Covid-19 salgınını atlatan Çin’in piyasaya hızlı bir giriş yaptığını belirterek, Türkiye’nin rekabetçi fiyat avantajını yitirme tehlikesiyle karşı karşıya kaldığına vurgu yaptılar.