Yıllardır sürekli geliştirilen ve iyileştirilen sıfır emisyonlu araçlara odaklanan MAN'ın eMobilite alanındaki öncülüğünün bir göstergesi olan MAN Lion's City 10 E, tamamen elektrikli olmasının yanında özellikle verimliliği, çevre dostu olması ve kompakt boyutları ile büyük ilgi çekti. Çok iyi yolcu kapasitesi, mükemmel dönüş çapı, dar şehir içi kullanıma uygunluk ve güçlü elektrik motoru ile jüriyi etkileyen otobüs, Brüksel'deki Busworld etkinliğinde ödülünü aldı.
Uluslararası jüri, bu yıl 6’ncı kez verilen Sürdürülebilir Otobüs Ödülü (Sby) kapsamında, Avrupa pazarındaki en yenilikçi ve sürdürülebilir otobüsleri ödüllendirdi. Düzenli sefer, servis, şehirlerarası ve tur otobüslerini sürdürülebilirlik konusunda değerlendirip takdir eden ilk ve tek Avrupa ödülü olan Sürdürülebilir Otobüs Ödülü’nde (Sby) MAN Lion's City 10 E; sahip olduğu üstün özellikleri ile "Kentsel" kategorisinde rakiplerini geride bırakarak, ödülün sahibi oldu. Ödülü, 6 Ekim’de Brüksel’de düzenlenen "BUSWORLD" fuarında alan MAN Truck & Bus’ın MAN Bus Bölümü Başkanı (Head of Bus (HoB)) Barbaros Oktay, "MAN Lion's City 10 E'nin ve dolayısıyla MAN elektrikli otobüs ailemizin en genç modelinin uzman jüriyi etkilemesinden ve 2024 Yılı Sürdürülebilir Otobüsü ödülünü kazanmasından büyük mutluluk duyuyoruz" dedi.
Oktay, "Ödülden özellikle gurur duyuyoruz. Çünkü bu ödül; nihayetinde çevre dostu çözümlere ve yenilikçi teknolojilere olan yorulmak bilmeyen bağlılığımızı onurlandırıyor. Ödül, MAN Lion's City 10 E'nin sadece müşteriler ve yolcular tarafından değil, uzmanlar tarafından da mükemmel bir şekilde ekonomik ve sürdürülebilir bir araç olarak kabul edildiğini gösteriyor" diye konuştu.
MAN Lion's City 10 E, sekiz Avrupa ülkesini temsil eden ticari basın jürisi tarafından takdim edilen ödülü, sahip olduğu bir dizi üstün nitelikten dolayı kazandı. Tamamen elektrikli şehir içi otobüs olarak, 80 kişiye kadar çok iyi bir yolcu kapasitesiyle önemli bir pazar segmentine hitap eden MAN Lion's City 10 E, düşük ağırlığı ve 10,5 metrelik uzunluğunun sağladığı iyi manevra kabiliyeti ile öne çıktı. Kompakt boyutları ve 17,2 metrelik rekor dönüş çapıyla dar şehir içi ve kalabalık kentsel alanlarda kullanım için tasarlanan Lion's City 10 E, MAN eBus ailesindeki diğer tüm modeller gibi, maksimum 240 kW güce sahip bir merkezi elektrik motoruyla çalışıyor. Jüriye göre; motorun kendi bünyesinde geliştirilmesi MAN'ı, pek çok rakibin ağırlıklı olarak üçüncü parti bileşenlere güvendiği eBus pazarında farklı kılıyor. Motorun şirket bünyesinde geliştirilmesi, sadece otobüsün performansına katkıda bulunmakla kalmıyor MAN'ın elektrikli otobüs teknolojisi alanında öncü olma kararlılığının da altını çiziyor. Bu da Lion's City 10 E'yi çevreye duyarlı yerel ulaşım işletmecileri için çekici kılıyor ve araç, "Sürdürülebilir Otobüs Ödülü"nü fazlasıyla hak ediyor.
MAN Lion's City 10 E, görenleri hayran bırakıyor
Bu yıl Barselona'da düzenlenen Uluslararası Toplu Taşıma Birliği- UITP Ticaret Fuarı’nda, 7- 12 Ekim tarihleri arasında "Busworld Europe"daki MAN standında sergilenen Lion's City 10 E, hem katılımcıları etkiledi hem de yoğun ilgi gördü. MAN'ın Polonya Starachowice kasabasındaki şehir içi otobüsü fabrikasında 2023 yılı başlarında üretimine başlanan tamamen elektrikli şehir içi Lion's City 10 E, sürdürülebilirliğinin yanı sıra kompakt boyutu ile dikkat çekiyor. Midibüs versiyonunun özellikle müşteri odaklı "talep üzerine" verilen hizmetlerde ve işin yoğun olduğu zamanlarda bir güçlendirici olarak öne çıkmasının yanı sıra, yine güçlü manevra kabiliyetine sahip şehir içi servis olarak da güçlü yönlerini ortaya koyuyor. Birçok 12 metrelik otobüsle aynı yolcu kapasitesine sahip olmasına karşın, önemli ölçüde daha az trafik alanına ihtiyaç duyuyor ve çok daha fazla manevra kabiliyetine sahip bir araç olarak, fark yaratıyor. MAN Lion's City 10 E, aynı zamanda zorlu rotalar için de ideal bir çözüm olduğunu da Avusturya'daki Güney Tirol Dolomitlerindeki dağlık arazide yapılan test uygulamasında kanıtladı. eBus, 531 kilometrelik turda 10.000 metreden fazla irtifa kat etti ve kilometre başına ortalama 0,77 kWh enerji tüketti. Yenilikçi teknolojisi ve yüzde 50'nin üzerinde bir geri kazanım oranı sayesinde verimlilik açısından en yüksek değerlere ulaştı.
Sürdürülebilirliğin önemine dikkat çeken Barbaros Oktay, "Özellikle toplu taşımada sürdürülebilir çözümler her zamankinden daha fazla talep görüyor. Bu nedenle ortaklarımız ve müşterilerimizle birlikte sürdürülebilir mobiliteyi ileriye taşıyoruz ve Paris İklim Anlaşması'nın hedeflerine bağlıyız. En geç 2050 yılına kadar sera gazı nötr olmak istiyoruz. Geleceğin sıfır emisyonlu araçlara ait olduğuna inanıyoruz. Bu nedenle, tamamen elektrikli sürüşe ve MAN Lion's City E’mize güvenerek, sürdürülebilir yerel toplu taşımaya giden yolu kararlılıkla takip ediyoruz" diyerek, bu konudaki hedeflerini ortaya koyuyor.
CO2 klima sistemi daha fazla verimlilik ve menzil vaat ediyor
MAN Lion's City E, başarısını MAN'ın, hizmet ve ürünleri ile birlikte eBus'ı sürekli geliştirmesine borçlu olduğunu vurgulayan Barbaros Oktay, "Odak noktamız her zaman müşterilerimizdir. Hedefimiz oldukça açık: Önde gelen sürdürülebilir çözümlerle müşterilerimizin işlerini kolaylaştırmak" diyerek konuyu netleştiriyor. Lion's City E'nin optimize edilmesinde odak noktasını, sürücü ve yolcular için güvenliğin ve konforun yanı sıra aracın verimliliğinin artırılması gibi önemli kriterler oluşturuyor. Örneğin artık standart olarak, sunulan CO2 iklimlendirme sistemi daha fazla sürdürülebilirlik sağlıyor. Sistem bu sayede daha çevre dostu ve aynı zamanda çok daha verimli hale geliyor. Bu da mevcut Lion's City E'ye 25 kilometreye kadar ilave menzil sağlayabiliyor.
Pil teknolojisi de sürdürülebilirlik açısından kilit bir rol oynuyor
Pil teknolojisi de MAN için sürdürülebilirlik açısından önemli bir rol oynuyor. Bu alanda da odak noktasını, daha sonraki kullanım ve geri dönüşümün yanı sıra ağırlık, hacim, sağlamlık ve maliyetlerin dikkate alınmasıyla birlikte güvenlik, uzun hizmet ömrü ve enerji içeriği gibi konular oluşturuyor. Burada özellikle ilk aşamada pillerin ömrünü uzatılması, bunun artık mümkün olmadığı durumlarda ise, içerdikleri hammaddelerin geri dönüştürülmesi amaçlanıyor. Araçta kullanıldıktan sonra MAN'a geri gelen aküler yoğun şekilde analiz ediliyor. Akü takımlarının artık çekiş aküsü olarak kullanılamaması durumunda, bunlar daha sonraki kullanıma sunuluyor. Fabrika onarımından sonra ya araçta ikinci kullanım ya da ikinci akü ömrü olarak değerlendiriliyor. MAN, geri dönüşüm oranını optimize etmek için de mekanik bir prosesi ve ardından hidrometalurjik arıtmayı kullanıyor. MAN Truck & Bus Otobüs Ürün Pazarlama Bölümü Başkanı Heinz Kiess, "Böylece, bataryaların yüzde 96’sı geri dönüştürülebilmektedir” diyerek, buradaki hedeflerini açıklıyor.