Bu uygulamanın her iki ülke taşımacılarına da ilave maliyet getirdiği değerlendirilerek; bu kapsamda 2-3 Temmuz 2019 tarihlerinde İzmir'de gerçekleştirilen Türkiye-İran Kara Ulaştırması Karma Komisyon (KUKK) Toplantısı ile bu kısıtlayıcı uygulamalara son verilerek "Taraflar, transit geçecek araçların depolarına mühür konularak herhangi bir ücret alınmadan ülkeden transit geçişine izin verilir." hükmünün imzalanan Protokol ile kayıt altına alınmıştı.
100 Litre Başına 80 Amerikan Doları
Türkmenistan güzergahının açılmasıyla birlikte ise İran tarafı yeniden Protokol'e aykırı davranmaya başladı. Transit gelen araçlardan 100 litre başı 80 Amerikan Doları almaya başlayan İran, ayrıca Türk araçlarına kısıtlı yakıt vererek nakliyeciyi zor durumda bırakıyor.
“Türk Nakliyecisine Uygulanan Negatif Ayrımcılık”
Görüşlerini aldığımız IMS Logistics Genel Müdürü ve İmsan Group Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa İmrak ise konuyla ilgili; “İran tarafı bunu ilk defa yapmıyor, birçok kez bu anlaşmayı bypass ederek, masaya yatırılmasına sebep oluyor.” dedi ve ekledi “Şu an gelinen noktada nakliyeciye maliyet açısından çok büyük bir külfet getirilmiş durumda. Aracın kendi yakıtına ceza alınıyor; 100 litreye 80 Dolar gibi bir maliyetten söz ediyoruz ki bu yeri doldurulamayacak bir gider kalemi durumuna gelmiş vaziyette. Nakliyeci bu yakıtı almak durumunda, İran içerisinde zaten aracın yakıt ihtiyacı olması durumunda sınırlı miktarda (40-50 litre) yakıt veriliyor. Burada tamamen Türk nakliyecisine uygulanan bir negatif ayrımcılık söz konusu.”
ÖYKÜ İMSET