Türkiye’den yılda yaklaşık 1 milyon 200 bin ihraç yüklü araç sınır kapılarımızdan çıkış yapıyor. Bu araçların %51’i yani yaklaşık 610 bini Habur Sınır Kapısı’nı kullanarak Irak’a taşıma yapıyor. 2013 yılı Kasım ayında bayramdan kalan yoğunluk ve yılsonuna yaklaşılması sebebi ile artan ticaret son haftalarda araç kuyruklarını 45kilometreye kadar uzattı.
Çözüm ikinci bir sınır kapısı
UND Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Hakkı Keleş, konuyla ilgili kalıcı çözümün elbette Irak ile anlaşmaya varılarak bölgede yapılacak ikinci bir sınır kapısı olduğunu belirtti. Keleş, sorunun Türk tarafından değil, Irak’ta yapılan uzun süreli kontrollerden kaynaklandığını belirterek, “Türk tarafı günde 2.500 aracın işlemini yapıyor. Ancak, İbrahim Halil Gümrük Kapısı’ndan Irak'a giriş yapan araçlardaki mallarının önce millileştirilmesi gerekiyor, aracın gümrük işlemleri daha sonra yapılıyor. Millileştirme işleminde öncesinde standart ve kalite kontrolleri, analiz, tarım, veterinerlik v.b işlemeler bu süreyi uzatıyor. Özelikle 15 gün önce Irak Merkezi Hükümetinin gıda maddeleri ile ilgili yayınladığı genelge ile gıda maddelerinin detaylı tahlilinin yapılması isteniyor, bu durumda 10 dakikalık işlem yarım saate kadar uzatıyor” dedi.
UND Başkan Yardımcısı Keleş, mevcut kuyrukların azaltılması konusunda yine de Türk tarafınca alınabilecek bazı geçici tedbirlerin olabileceğine vurgu yaparak, “Kuyruğun azaltılması için Irak'a yapılan çıkışlara öncelik verilebilir” dedi. Sıra kurallarına uymayarak haksızlığa ve sıranın daha da uzamasına sebep olan araçlara gereken cezanın verileceğine inandıklarını belirten Keleş, trafik polislerinin bu konuda çok büyük hassasiyet göstereceklerine inandıklarını söyledi.
Şoförler geceleri nöbet tutuyor
Kuyrukta günlerdir bekleyen TIR şoförleri hırsızlık olaylarına karşı nöbet tutuyor. Araçlarının başından ayrılamayan TIR şoförleri, can ve mal güvenliklerinin olmadığını söyleyerek bu durum karşısında yetkililerden çözüm bekliyor.