Türk tüketicisinin otomobil alırken ilk tercihi dizel modeller. Satın alırken pahalı olsa da dizeller daha tasarruflu. Yeni teknolojilerle daha az yakıt tüketmeye başlayan benzinlilerle olan fiyat farkıysa, en az 72 bin kilometrede kapanıyor.
Verusa’nın halka arzı ilk günde başarıyla tamamlandı
Dünyanın en pahalı akaryakıtını kullanan Türk tüketicisi, otomobil tercihlerinde son yıllarda dizeli öne çıkarıyor. Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin son açıkladığı verilere göre, bu yılın ilk 10 ayında da dizel araçlar yüzde 60 payla tercihte öne çıkmıştı.
Dizel araçların düşük yakıt tüketim değerleri, alırken değil de kullanırken avantajı seven tüketicileri adeta cezbediyor. Bu sebeple dizeller, satışlarda benzinli modellerle arayı iyice açıyor. Peki dizel motorlu otomobil almak hala kârlı mı?
Benzinde de düşük tüketim
Bu sorunun cevabı bundan 10 yıl öncesine kadar ‘kesinlikle evet’ti. Fakat gelişen teknolojiler sayesinde benzinli modeller önemli bir mesafe kat etti. Hacim küçültme ve turbo desteğini alan benzinli üniteler, dizelleri aratmayan tüketim değerlerine ulaşmayı başardı.
Günümüzde Türkiye pazarında 3 hatta 2 silindirli benzinli motorlara bile rastlamak mümkün. Motor tercihini dizelden yana kullananlar, satın alırken ödedikleri en az 5-6 bin liralık fiyat farkını ne kadar mesafe katederek çıkarabiliyor? Bu sorunun cevabı bugün itibariyle en az 72 bin kilometre. Hatta araç modeline göre bu rakam, 188 bin kilometrenin bile üzerine çıkabiliyor.
Normal bir vatandaşın yılda 20 bin kilometre yaptığını düşündüğümüzde bu farkı ancak 9 senede çıkarabiliyor. Üstelik bu rakamlar sadece tüketim göz önüne alınarak ortaya çıkıyor. Dizellerin bakım aralığının daha sık ve maliyetinin de daha yüksek olduğunu belirtmeliyiz.
Motorin satışlarda 10’a katlıyor
EPDK verilerine göre motorin ve benzin satışlarında da geçen yıla göre artış görülüyor. Geçen yılın ilk 8 ayında Türkiye’de 1 milyon 246 bin ton benzin ve türevleri satışı gerçekleşirken, bu yılın aynı döneminde satışlar yüzde 2.8 artarak 1 milyon 281 bin tona yükseldi. Motorin satışlarıysa geçen yılın ilk 8 ayında 10 milyon 318 bin tonken, 2013’ün aynı döneminde yüzde 7.1’lik artışla 11 milyon 53 bin tona ulaştı. Buna göre Türkiye’de satılan akaryakıtın yüzde 85’i motorin olarak satılıyor. Motorinin en yakın rakibi LPG.
Dizel 2010’da ipleri eline aldı
Türkiye’de 2005 yılı sonuna kadar benzinli otomobil satışlarının ezici bir üstünlüğü bulunurken, dizeller son 3 yılda yaptığı atakla ipleri eline aldı. 2005’te yüzde 62 pay ve 270 bin 474 adetlik satışla benzinli araçlar yılı lider kapattı.
2006’da yaklaşık 185 biner adetle paylar eşitlendi. 2010’da ise dizel satışları 273 bin 71’e ulaştı ve yılı yüzde 54 payla önde bitirdi. 2011’de 365 bin 305 adetlik satış ve yüzde 62’lik pay dizellere rekor getirdi. Geçen yılı da yüzde 58.7’lik payla önde kapatan dizel otomobil satışları, 2013’ün ilk 10 aylık dönemini yüzde 59.1’lik pay ve 295 bin 83 adetlik satış rakamıyla tamamladı.
Renault Clio: 1.2 litrelik benzinli model 32 bin 990, 1.5 litrelik dizelse 42 bin 300 liradan başlayan fiyatlarla satılıyor. Aradaki fiyat farkını kilometrede 10.6 kuruş kâr ederek kapatmaya çalışan dizel, bunun için yaklaşık 88 bin kilometre yola ihtiyaç duyuyor.
Ford Focus: Araçta kullanılan 1.6 litrelik dizel 57 bin 435 liradan başlayan fiyatlarla satılıyor. 1.6 litrelik benzinliyse tam 12 bin 955 lira daha uygun bir etikete sahip. Kilometrede 9 kuruş avantajlı olan dizel, fiyat farkını ancak 140 bin kilometreye ulaşıldığında kapatıyor.
Fiat Linea: Aracın baz motor seçenekleri benzinlide 34 bin 500 liradan satılan 1.4 litrelik üniteyken, 1.3 litrelik dizelin başlangıç fiyatı 41 bin 450 lirayı buluyor. İki motor arasında kilometre başına 8.7 kuruşluk maliyet farkı bulunuyor. Dizele verilen fazladan 6 bin 950 lira ancak 79 bin 885 kilometrede telafi edilebiliyor.
BUGÜN