MENÜ
İstanbul 12°
Kamyonum
PAYLAŞ 
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
seyit usta, römork, treyler, üst yapı,
1 Ocak 2022’de Yürürlüğe Giriyor
Av. Bilun ELMACIOĞLU
YAZARLAR
8 Eylül 2021 Çarşamba

1 Ocak 2022’de Yürürlüğe Giriyor

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından hazırlanan Bozulabilir Gıda Taşımacılığında Kullanılacak Özel Ekipmanlar Hakkında Yönetmelik, 02.07.2021 tarihinde 31529 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı. 1 Ocak 2022 tarihinde yürürlüğe girecek ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanı tarafından yürütülecek olan Yönetmelikle beraber uluslararası taşımacılık yapanların, taşımalarda kullandıkları araçların sahip oldukları sertifikasyonların ve yurtiçinde taşıma yapan araçların da test, onay, muayene ve belgelendirme işlemlerine tabi olacakları yönetmelikte belirtilmiştir. Yönetmelik temel olarak taşıma koşullarını iyileştirerek ticaretin zararsız bir şekilde sağlanmasını amaçlamaktadır.

Yönetmelik, bozulabilir gıdaların taşımacılık faaliyetlerinde yer alan taşımacıları, bu alanda kullanılacak özel ekipmanları, tüm kamu kurum ve kuruluşlarının bu alanda taşımacılık faaliyetlerini ve Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisindeki karayolları üzerinde yabancı plakalı taşıtlarla yapılan uluslararası taşımaları kapsamakta, uluslararası anlaşmalar ile savaş hali ve olağanüstü hallerde uygulanacak mevzuat hükümlerine göre yapılan taşıma işlemlerini, bozulabilir gıda maddelerinin uluslararası taşımacılığı ve bu taşımacılık faaliyetinde kullanılacak özel ekipmana ilişkin anlaşmaya dâhil edilmeyen bozulabilir gıdaların ulusal veya uluslararası taşımacılığını kapsamamaktadır.

İlgili Yönetmelik, bozulabilir gıda maddelerinin taşınması sırasında bu maddelerin kalitelerinin korunabilmesi için taşındıkları ortamda tesis edilmesi gereken uyumlaştırılmış ve geliştirilmiş teknik şartları tayin eden Türkiye Cumhuriyeti'nin de taraf olduğu "Bozulabilir Gıda Maddelerinin Uluslararası Taşımacılığı ve Bu Taşımacılık Faaliyetinde Kullanılacak Özel Ekipmana İlişkin Anlaşma (ATP Anlaşması)" kapsamında hazırlanmıştır. ATP Anlaşması içeriğindeki şartlar çoğunlukla sağlanması gereken sıcaklık değerleri ve taşıma sırasındaki ekipmanları kapsarken, ilgili yönetmelik bu koşulların iyileştirilmesi ve bozulabilir gıda maddeleri ticaretinin gelişimini amaçlamaktadır. ATP belgelendirme işlemleri yönetmelikte belirtilen esaslar çerçevesinde Türkiye Cumhuriyeti’nin de taraf olduğu ve 50 Ülke tarafından kabul edilen ATP Anlaşmasına göre düzenlenmektedir. Belgelendirme işlemleri ile ilgili kriterler aynı zamanda Türk Standartları Enstitüsü (TSE) tarafından da belirlenmiştir. Genel olarak en yaygın belgelendirilen ve soğuk zincir taşımacılığında kullanılan yalıtımlı ekipmanlar karayolu ekipmanlarıdır. Örneğin bu kapsamda kullanılan yarı-römorklar ATP belgelendirmesi işlemlerinde büyük paya sahiptir.

Yönetmelikte belirtilen hususlar doğrultusunda, bozulabilir gıdaların taşınmasında kullanılan özel nakliye ekipmanlarında ATP Uygunluk Belgesi veya Bozulabilir Gıda Taşıma Belgesi bulunması ve taşımada kullanılan özel nakliye ekipmanlarında ATP Anlaşmasında tanımlanan etiket ve işaretlerin kullanılması, yönetmeliğin yürürlüğe girmesiyle birlikte zorunlu olacaktır. Bozulabilir gıda taşımacılığı faaliyetinde bulunacak gerçek ve tüzel kişilerin, Karayolu Taşıma Yönetmeliğine göre C1, C2, K1, K2, L1, L2, M1, M2, M3, N1, N2, P1 ve P2 yetki belgelerinden herhangi birine sahip olmaları zorunlu hale getirilmiştir.

Bozulabilir gıdaların taşımacılığında kullanılan, ATP Uygunluk Belgesi bulunmayan ve imal tarihinden itibaren 15 yılı geçmemiş özel nakliye ekipmanlarına, periyodik olarak üç yıl süreyle yapılan muayenelerle ve Bakanlık tarafından belirlenen usul ile verilecek bir Bozulabilir Gıda Taşıma Belgesi düzenlenecektir. Ancak bu belgeye sahip özel nakliye ekipmanları ATP Anlaşmasına taraf ülkelere yapılacak taşımacılık faaliyetinde kullanılamayacaktır.

15.5.2017 tarihinden sonra, bozulabilir gıdaların uluslararası taşımacılığında kullanılan özel nakliye ekipmanlarının ATP Uygunluk Belgelerinin, Bakanlık tarafından yetkilendirilen onay kuruluşundan alınması zorunlu hale getirilmişti. Söz konusu tarihten önce ATP Anlaşmasına taraf başka bir ülkenin yetkili mercii tarafından verilen belgelerin onay kuruluşuna başvurularak ulusal ATP Uygunluk Belgelerine dönüştürülmesi gerekmektedir.

Yönetmeliğin yürürlük tarihinden sonraki model yılına sahip ATP Anlaşması kapsamındaki bozulabilir gıdaların taşımacılığında kullanılan yalıtımlı ekipmanlar ve araçların ATP Anlaşmasında belirtilen şartları karşılaması ve bunlarda ATP Uygunluk belgesi bulunması; Yönetmelik yürürlük tarihinden önceki bir model yılına sahip, ilgili mevzuata göre imal edilmiş olan ve ATP Anlaşması kapsamındaki bozulabilir gıdaların taşımacılığında kullanılan yalıtımlı ekipmanlar/araçlar için Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 3 yıl içinde Bozulabilir Gıda Taşıma Belgesi alınması zorunlu olacaktır.

Yönetmelik tüm bunların yanında, başta ATP Anlaşması olmak üzere ilgili anlaşmalar ışığında gerekli güncel bilgileri koruyarak, uygulamaların ve taşımaların genel seyrini tespit amaçlı düzenli istatistikler tutulması hususunda da bir düzenleme getirmiştir. 1 Ocak 2022 tarihinde yürürlüğe girecek Yönetmelik’in yürütülmesi ve uygulanması hususunda, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı yetkili olacaktır.

Av.Bilun Elmacıoğlu

                                                                                                                                                                                                                               

 

Yorum Ekle
Yorumunuz gönderildi
Yorumunuz editör incelemesinden sonra yayınlanacaktır
Yorumlar

   Bu yazı henüz yorumlanmamış...

Yazarın Diğer Yazıları
Sayfa başına gitSayfa başına git
Masaüstü Görünümü  ♦   İletişim  ♦   Künye
Copyright © 2024 Kamyonum